Årets trendspaning från London och Stockholm
Årets intensiva mässvecka är över. Våra studerande från TEC är nu uppdaterade med de senaste nyheterna och trenderna i branschen. Här kommer en rapport från WTM - World Travel Market i London och TNM - Travel News Market i Stockholm.
World Travel Market i London
De studerande i klasserna Destination Management incoming Tourism och Internationell Resekonsult erbjuds varje år möjlighet att besöka World Travel Market i London. De som besöker mässan för första gången brukar bli överväldigade. Under en dag har de studerande möjlighet att möta representanter från de största destinationerna och varumärkena i branschen.
En fantastisk möjlighet
WTM är en fantastisk möjlighet får våra studerande att få en inblick i branschen och etablera kontakter för framtiden, säger Kathine Weil, Utbildningsledare på TEC och fortsätter. Vårt upplägg brukar vara mässbesök på tisdag och sedan på onsdag gör vi en guidad tur i London. Detta gör det möjligt att kombinera mässbesöket med en weekend i London.
Mässorna är härlig spåkula som visar vart branschen är på väg Kathrine Weil, utbildningsansvarig på TEC.
Travel News Market
Varje år efter WTM är det dags för Travel News Market i Stockholm. Här visar många utställare från Sverige och hela världen sina destinationer och tjänster för branschen. Ett perfekt tillfälle för de studerande att träffa framtida arbetsgivare och bygga sitt personliga nätverk.
Nyheter och trender
Mässorna innebär att de studerande på ett naturligt sätt skapar sitt nätverk då de får kontakt med många personer inom branschen. Den stora trenden för kommande år är alternativt resande och hur vi kan bli mer hållbara. Intresset för tågresor förväntas öka, men det finns fortfarande stora utmaningar med tex olika spårbredd i Europa, vagnkapacitet och användarvänliga bokningssystem för kunderna. Greta Thunberg diskuteras mycket och det svenska uttrycket flygskam används oöversatt i fler länder. Man kan säga att Sverige äger klimatfrågan i resesammanhang.
Inspirerande resa
Ska man bli någon i branschen måste man vara på mässorna. WTM var mäktigt och montrarna var väldigt påkostade. I Stockholm var det mer avskalat och enkelt, men lättare att få kontakt med utställarna. Men en sak som är tydlig är att vi i Sverige måste bli bättre på att marknadsföra oss utomlands säger Jeanette Van den Bose och Ann-Sofie Nordgren, studerande på Destination Management Incoming Tourism.
Läs mer om utbildningarna här
Destination Management Incoming Tourism
Internationell Resekonsult TRAC/IATA