Lärande i arbete – LIA

Praktik på branschföretag

Inom yrkeshögskolan varvas teori med praktik. Det innebär att en del av utbildningen sker ute på en arbetsplats med en handledare från arbetslivet - vi kallar det Lärande i arbete (LIA).

TEC Travel Education Centres yrkeshögskoleutbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen. Det gör att vi har ett stort kontaktnät av företag och organisationer som gärna tar emot studenter för praktik (Lärande i arbete).

På LIA-arbetsplatsen utbildas den studerande i skarpt läge. Tillsammans med arbetsplatsen vidareutvecklas kunskaper från skolan i en verklig miljö. Den studerande får arbetslivserfarenhet och får känna på den kommande yrkesroll redan under studietiden. Dessutom får den studerande kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb direkt efter utbildningen.

Cirka en tredjedel av utbildningen sker på en arbetsplats och fördelarna är flera

  • Initialt att få en första introduktion till branschen och få en förståelse för yrkesrollerna, samt vilka krav på kompetens som finns.
  • Utföra relevanta arbetsuppgifter under handledning, vilket ger värdefulla färdigheter och kompetens som behövs för den framtida yrkesrollen.
  • Få djupgående förståelse för den egna yrkesrollen och hur branschen fungerar, för att bli väl förberedd och konkurrenskraftig i det kommande arbetslivet.
  • Stärka nätverket och branschkontakter inför den framtida yrkesrollen.
  • Att få kontakter som ger jobb efter avslutad utbildning.
  • Företagen visar sitt intresse för dig under utbildningen.

LIA-processen

LIA-processen – så fungerar det

På TEC Travel Education Centre anser vi att LIA-processen är en av de allra viktigaste momenten i studentens utbildning. Här får den studerande träna i de kunskaper hon/han lärt sig under den skolförlagda delen av utbildningen för att skaffa sig färdigheter och kompetenser inom området. Det är ett tillfälle att förstå den framtida yrkesrollen och branschen. Det är också en träning att söka sig till arbetslivet och att söka jobb. Därför lägger vi stor vikt och tid både för den studerande enskilt, men även i grupp och klass att söka LIA-plats och studera branschen och företag.

Processen att söka och välja LIA-plats är därför något som den studerande sköter själv. Utbildningsledare och andra lärare stödjer självklart studenten i processen att söka LIA-plats och då TEC Travel Education Centres kontaktnät är stort så får vi självklart många förfrågningar från företag som söker studenter inom olika kunskapsområden. Dessutom har vi kontakt med alla företag där vi tidigare har haft studenter och som oftast är intresserade av att ta emot flera.

När studenten valt LIA-företag sluts en handlingsplan mellan studenten och ansvarig handledare på företaget. Handlingsplanen utgör grunden för studentens läroprocess och roll under de veckorna praktiken löper.

Under LIA-perioden besöker utbildningsledaren alla studenter och fungerar även som distanshandledare och kontaktperson vid olika situationer.

LIA-processen punkt-för-punkt

  1. Studenten tar själv kontakt med det/de företag som han/hon är intresserad av att utföra sin LIA-period tillsammans med.
  2. När studenten och aktuellt företag fattat intresse för varandra kommer de överens om att studenten ska utföra sin LIA-period på aktuellt företag
  3. En handledare på företaget utses och ansvarar för kontakten med student och TEC Travel Education Centre
  4. Studenten bestämmer tillsammans med handledaren, vilka moment/inriktningar som LIA-perioden ska bygga på. Momenten/inriktningarna bygger på de delar av utbildningen som skett innan aktuell LIA-period. En handlingsplan upprättas mellan student, företag och TEC Travel Education Centre.
  5. Handledaren på företaget får information och stöd från Utbildningsledaren på TEC Travel Education Centre inför LIA-perioden
  6. Studenten ska under LIA-perioden utveckla sin förvärvade kompetens från de tidigare skolbaserade kursmomenten.
  7. Tillsammans med handledare och övriga anställda ska studenten delta i flertal olika förekommande kunskaper och färdigheter som krävs av yrkesrollen och tränas att kunna genomföra dessa självständigt.
  8. Handledaren ansvarar för att LIA-studenten får förståelse för den egna arbetsrollens krav och förbereder sig för yrkeslivet efter slutförd utbildning.
  9. Studenten ska också få möjlighet att knyta värdefulla kontakter och skapa förutsättningar för anställning inom branschen efter slutförd utbildning.
Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Roslagen / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata