Stort rekryteringsbehov efter coronan
Nu har alla coronarestriktioner varit borta en tid. Nu kan vi gå på konserter, bo på hotell och resa igen. Men vem ska boka, ta emot och skapa arrangemangen? Det saknas utbildad personal i branschen.
Onsdagen den 9 februari 2022 försvann de flesta restriktionerna kopplade till coronapandemin. Glädjen hade inga gränser. Nu kunde vi äntligen träffa vänner, gå på sportevenemang och samla på oss nya upplevelser igen. Livet som vi har längtat efter så mycket kom tillbaka. Men branschens personalbrist är fortfarande ett stort problem.
Enormt stort rekryteringsbehov
Vem ska boka resorna, ta emot på hotellen, skapa och arrangera eventen? Branschen har tappat cirka 25 procent av personalen under pandemin. Det saknas enorma mängder personer. Framförallt utbildade personer med hög kompetens kommer att efterfrågas under lång tid. Om man vill arbeta inom branschen så är det en väldigt bra idé att utbilda sig de närmaste åren. Behovet är stort på nästan alla områden.
-Det är sjukt trist att se 80-90 procent av omsättningen försvinna och säga hejdå till kollegor som är mer värdefulla än guld. Nu kommer situationen att bli den omvända i reseindustrin. Att hitta och rekrytera talang kommer att bli den svåraste uppgiften det närmaste året, skriver Viggo Cavling i Travel News (220204).
En YH-utbildning är en snabb väg in i branschen
Ett av de allra bästa sätten att få ett kvalificerat jobb inom rese- och besöksindustrin är att gå en kostnadsfri utbildning på en yrkeshögskola. Du får teoretisk kunskap med också praktisk erfarenhet eftersom det är väldigt mycket praktik. Du får direkt använda dina kunskaper på branschföretag, väldigt ofta leder även praktikperioderna till anställning.
Här hittar du kostnadsfria YH-utbildningar
Management inom hotell och besöksnäringen
TRAC turism- och resekonsult med IATA
Project Manager Meetings & Events