Sommarens bokningar ligger redan på samma nivå som 2019

Jens Vincent som är Kontraktör och Advisor på Novasol ser ljust på framtiden. Trots Covidpandemin och kriget i Ukraina så ligger bokningarna av Novasols hus och lägenheter ligger redan på 2019 års nivåer. Vårt behov av att resa, träffa nya människor och byta miljö är större än någonsin tidigare. Branschen varvar nu snabbt upp igen.

Vad gör Novasol?

– Novasol är störst i Europa inom Managed Vacacion Rental, med över 50 000 semesterboenden och 2 miljoner gäster. Vi hyr ut hus och lägenheter för i huvudsak semesterbruk. Novasol finns idag på 19 marknader i Europa. Min uppgift är att utveckla utbudet och skapa möjligheter för fler affärer.

Har Covidpandemin påverkat er?

–Det påverkade mycket. Stängda gränser gjorde att folk inte kunde resa på samma sätt som innan. Ett normalt år så kommer närmare 50 procent av våra gäster från Tyskland. De försvann såklart. Men samtidigt så exploderade hemester-trenden och vi fick ett stort tryck från den svenska marknaden. Den inhemska marknaden ökade faktiskt med 139 procent.  Min gissning är att vi den gren av resebranschen som klarade sig bäst. Vi drabbades inte av uppsägningar i nämnvärd omfattning.

Hur går affärerna idag?

– Efter nyår så har det svängt påtagligt. Vi är uppe på samma bokningsnivåer som vi hade 2019. Många hus är fullbokade redan och det är fantastiskt roligt för såväl våra husägare som den positiva känslan i organisationen generellt.

Hur tänkte ni när de tyska semesterfirarna försvann?

– Framför allt så svängde vi runt med marknadsföringen. Vi försökte av naturliga skäl inte få folk att resa internationellt utan fokuserade på de lokala marknaderna. Följden blev även att många husägare insåg att här fanns det möjligheter, så vi fick kontakt och avtal med många nya semesterhus i Sverige, och kan idag erbjuda närmare tre tusen semesterboenden.

Hur ser framtiden ut?

– Vi ser ljust på framtiden. Det är positiva vibrationer på kontoret och det känns tydligt att vinden äntligen har vänt. Vi nyanställer och det är ett högt tryck i organisationen för att möta efterfrågan på semesterhus.

Utbilda dig på TEC om du vill ha världens roligaste jobb.

Är det läge att utbilda sig?

– Från ett läge där var bransch varit väldigt isolerad så har det öppnat upp sig. Tidigare jobbade man till exempel i hotellbranschen, med event, för en researrangör eller på rederi.  Idag har besöks- och turistnäringarna växt ihop, där alla är beroende av varandra. Att välja utbildningarna som TEC har öppnar upp för att jobba inom de vida ramarna för hela näringen. Startar man exempelvis inom hotell så är steget aldrig långt till att jobba med flyg, transport, reseproduktion, försäljning eller service generellt. Globaliseringen av varumärkena ger också fantastiska möjligheter att jobba över hela världen. Det finns ett stort behov av utbildad personal. Utbilda dig på TEC om du vill ha världens roligaste jobb.

Hur samarbetar du med TEC?

– Jag sitter i ledningsgruppen för Internationell Resekonsult i Malmö sedan 2020. Jag har jobbat 35 år i branschen och det är häftigt att kunna bidra i utbildningen med min erfarenhet från såväl charter som individuellt resande, flyg- och bilsemester. Det är energigivande och jag får nätverka med andra branschkollegor. Dessutom får jag inblick i hur Yrkeshögskolor fungerar och naturligtvis träffa massor av motiverade och förväntansfulla studenter. Det är otroligt inspirerande!

Det finns jobb och kompetensbehovet är stort.

Hur är kompetensbehovet i branschen?

– Det saknas folk. Novasols europeiska huvudkontor ligger i Köpenhamn och det behövs folk på många positioner. Men behovet är stort även hos andra aktörer i branschen. Framför allt resebyråer har börjat nyanställa i stor skala. Det efterfrågas resekonsulter och även många tjänster inom hotellbranschen. Allt från restaurang till gästservice, konferens och event. Det finns jobb och kompetensbehovet är stort.

Även stor ökning hos TUI

Även researrangören Tui säger att bokningarna för sommaren 2022 närmar sig nivåerna som de hade under 2019.
– Vi är på rätt spår och trenden är intakt. Folk vill resa, vi ser efterfrågan i bokningarna och räknar med en bra sommar 2022 vid TUI, säger bolagets vd Fritz Joussen, i en artikel i Wall Street Journal.

Här kan du läsa mer om YH-utbildningarna på TEC

Management inom hotell och besöksnäringen
TRAC turism- och resekonsult med IATA
Destination Management
Project Manager Meetings & Events

 

 

 

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Roslagen / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata