Det senaste från World Travel Market i London

Studerande från TEC besökte nyligen WTM (World Travel Market) i London. Det är ett unikt tillfälle att nätverka med framtida arbetsgivare och träffa några av de tongivande aktörerna i branschen.

World Travel Market i London

De studerande i klasserna Destination Management incoming Tourism och Internationell Resekonsult erbjuds varje år möjlighet att besöka World Travel Market i London. I år följde även några studerande från Management inom hotell och besöksnäringen med. Under en dag får de möjlighet att möta representanter från de största destinationerna och varumärkena i branschen. Det brukar alltid vara givande och inspirerande möten.

Ett unikt tillfälle

– WTM är en unik möjlighet får våra studerande att få en inblick i branschen och etablera kontakter för framtiden, säger Dennis Björnberg, Utbildningsledare på TEC och fortsätter. Vi hade en guidad tur i London på tisdag och besökte World Travel Market på onsdag. En del stannade kvar och kombinerade mässbesöket med en weekend i London.

”Mässorna tar tempen på branschen och ger en fingervisning om vart vi är på väg”
Dennis Björnberg, utbildningsansvarig på TEC

Nätverk

Mässan innebär att de studerande på ett naturligt sätt skapar sitt nätverk då de får kontakt med många personer inom branschen. De fick till exempel en intressant presentation av representanter från AC Travel Group.

Kommande trender

Den stora trenden för kommande år är hur vi kan bli mer hållbara. Men den viktigaste frågan är hur vi ska kunna återbygga de marknadsandelar som försvunnit på grund av pandemin.

Träffa blivande kollegor

– Det mest inspirerande på mässan var att få träffa alla olika typer av utställare. Det är en häftig känsla att få möjligheten att nätverka med företag ifrån hela världen och få upp tanken att de faktiskt kan komma och bli ens kollegor i framtiden, säger Cassandra Lee som går Internationell Turism- och Resekonsult i Stockholm.

”Nätverka med företag ifrån hela världen” Cassandra Lee

Digitalisering och hållbarhet

– Det pratades en hel del om digitalisering, fortsätter Cassandra. Ett exempel är att majoriteten av alla utställare hade digitala visitkort/QR-koder till sina hemsidor istället för fysiska kataloger. Det visar också på att framtida trender kan komma och handla mycket om hållbarhet…och hur man i fortsättningen ska göra så trygga och säkra mässor som möjligt.

Framtid inom branschen

– Resan var bra för att jag dels fick många möjligheter till att skapa nya kontakter och nätverka med branschfolk och dels för ren inspiration. Genom att gå runt på mässan och prata med människor får jag upp mycket tankar om min egen framtid inom branschen och vad jag vill göra och uppnå, avslutar Cassandra.

Läs mer om utbildningarna här
Destination Management
Trac Turism- och Resekonsult med IATA
Management inom hotell och besöksnäringen

 

Vi samarbetar med bland andra
Airtours / Apollo / Egencia / Ekman Resor / eTRAVELi / First Camp / Livebrand / MeetAgain / Quality Friends Hotell / Royal Carribean Cruiseline / Sabis/små Dalarö Gård / Stockholm Adventures / Stockholm Live / Stureplans resebyrå / Svenska Möten / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /