IBTM World 2025 med AI, hållbarhet och möten i fokus

Barcelona samlade världens mötesindustri på IBTM World 2025, där AI, hållbarhet och mänsklig kontakt stod i centrum. Delar av våra klasser TRAC turism- och resekonsult med IATA och Project Manager Meetings & Events var på plats och tog del av trenderna som formar framtidens event och hotellupplevelser.

Barcelona stod förra veckan värd för IBTM World 2025 – en av mötesbranschens viktigaste globala mässor. Årets tema präglades starkt av AI, men med ett tydligt budskap: tekniken ska förstärka det mänskliga, inte ersätta det. Keynote-talare lyfte hur empati, kreativitet och välmående måste vara kärnan även i en allt mer automatiserad värld. Det märktes också i praktiken, där AI hjälpte besökarna med översättning, sammanfattningar och smartare informationsflöden.

Delar av våra klasser TRAC turism- och resekonsult med IATA och Project Manager Meetings & Events fanns på plats och fick ta del av de senaste trenderna, träffa internationella aktörer och se hur digitalisering och personlig service idag går hand i hand. För studerande blev det ett konkret exempel på hur framtidens jobb inom hotell, event och möten formas.

Hållbarhet var en annan tydlig huvudpunkt. Många destinationer och arrangörer visade hur gröna initiativ blivit affärskritiska – från arbete med ISO 20121 till satsningar på klimatneutrala evenemang. Priser och seminarier belyste projekt som driver branschen mot mer inkluderande och miljöansvariga mötesformat.

Dessutom ökade konkurrensen bland världens mötesdestinationer. Rekordmånga länder deltog, och flera nya aktörer – från Västafrika till Karibien – tog plats på mässgolvet. Även Sverige syntes tydligt genom en gemensam monter för Stockholm och Göteborg.

IBTM lanserade i år även Ignite, ett nytt program där startups möter investerare. Här presenterades idéer inom eventtech, hållbarhet och deltagarengagemang – innovationer som visar vart branschen är på väg. Samtidigt bekräftade Trends Report 2025 att fysiska möten fortsatt växer och att branschen lockar allt mer kapital.

Slutsatsen från Barcelona: framtidens möten skapas i samspelet mellan teknik och människa – och vårt besök gav värdefulla insikter för de som snart ska leda hotell- och besöksnäringen vidare.

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata