Rekordsommar för Sveriges hotell
Sommaren har varit extremt bra för turism- och besöksnäringen i Sverige. Nu känns det som om det äntligen vänder efter den tuffa pandemiperioden. Även internationella destinationer börjar fyllas med upplevelsehungriga människor.
Vi människor längtar efter att resa och det nya Covidpasset gör det enklare att ta sig över gränserna inom EU. Dock är flödet av människor mycket lägre än vad det var före pandemin. Men vi reser som aldrig förr inom Sverige. Air Gotland hade en passagerarökning med 58 procent jämfört med juni. Detta trots att konkurrensen har ökat och det har varit fyra flygbolag som trafikerat destinationen.
– Vi visste att Gotland totalt sett skulle ha en stor efterfrågan på resor denna sommar men i den synnerligen tuffa konkurrensen från de stora bolagen är vi givetvis tacksamma för en passagerarökning på cirka 58 procent säger Michael Enlund, Regionchef på Air Gotland i ett pressmeddelande.
Vi flyger inte bara till Gotland. Nästan alla destinationer i Sverige har fått ett ökat antal resenärer jämfört med förra året.
– Flygtrafiken fortsätter att återhämta sig och för första gången sedan februari 2020 så hade Swedavias flygplatser under juli åter över en miljon resenärer under en enskild månad, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
De flesta hotellen i Sverige har varit fullbelagda i sommar. Flera hotell har även haft sin bästa sommar någonsin. Vi har verkligen tagit till oss Hemester och börjat upptäcka alla smultronställen som finns i Sverige.
-Under juli infriades förhoppningarna om en stark hotellsommar på i stort sett alla marknader, konstaterar Johan Johander på Benchmarking Alliance i en intervju i Travel News.
– I anställningsplanerna för innevarande kvartal noteras en mycket hög positiv differens mellan företag som anger en ökning respektive en minskning i antalet anställda. Hotell och restaurang samt uppdragsverksamhet sticker ut rörande positiva anställningsplaner enligt Stockholms Handelskammare.
Resebranschen har haft ett tufft år och nu äntligen börjar det ljusna i tunneln. När ketchupeffekten kommer med full effekt och branschen går för högvarv igen, återstår att se. Men den kommer snart.