Rekordsommar för Sveriges hotell

Sommaren har varit extremt bra för turism- och besöksnäringen i Sverige. Nu känns det som om det äntligen vänder efter den tuffa pandemiperioden. Även internationella destinationer börjar fyllas med upplevelsehungriga människor.

Vi människor längtar efter att resa och det nya Covidpasset gör det enklare att ta sig över gränserna inom EU. Dock är flödet av människor mycket lägre än vad det var före pandemin. Men vi reser som aldrig förr inom Sverige. Air Gotland hade en passagerarökning med 58 procent jämfört med juni. Detta trots att konkurrensen har ökat och det har varit fyra flygbolag som trafikerat destinationen.

– Vi visste att Gotland totalt sett skulle ha en stor efterfrågan på resor denna sommar men i den synnerligen tuffa konkurrensen från de stora bolagen är vi givetvis tacksamma för en passagerarökning på cirka 58 procent säger Michael Enlund, Regionchef på Air Gotland i ett pressmeddelande.

Vi flyger inte bara till Gotland. Nästan alla destinationer i Sverige har fått ett ökat antal resenärer jämfört med förra året.

– Flygtrafiken fortsätter att återhämta sig och för första gången sedan februari 2020 så hade Swedavias flygplatser under juli åter över en miljon resenärer under en enskild månad, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

De flesta hotellen i Sverige har varit fullbelagda i sommar. Flera hotell har även haft sin bästa sommar någonsin. Vi har verkligen tagit till oss Hemester och börjat upptäcka alla smultronställen som finns i Sverige.

-Under juli infriades förhoppningarna om en stark hotellsommar på i stort sett alla marknader, konstaterar Johan Johander på Benchmarking Alliance i en intervju i Travel News.

– I anställningsplanerna för innevarande kvartal noteras en mycket hög positiv differens mellan företag som anger en ökning respektive en minskning i antalet anställda. Hotell och restaurang samt uppdragsverksamhet sticker ut rörande positiva anställningsplaner enligt Stockholms Handelskammare.

Resebranschen har haft ett tufft år och nu äntligen börjar det ljusna i tunneln. När ketchupeffekten kommer med full effekt och branschen går för högvarv igen, återstår att se. Men den kommer snart.

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata