Förändringar leder inte alltid till förbättringar men förbättringar kräver ofta förändring

Boo Billström som är en av våra mest anlitade föreläsare i Göteborg berättar hur han ser på framtidens ledarskap. Vilka utmaningar finns det och hur ska man göra för att inspirera och engagera sina medarbetare? Vi släpper ordet fritt. Varsågod Boo.

Hur ser morgondagens ledarskap ut?

– Hur man än vänder och vrider på det, så gäller det för morgondagens ledare att inse att de ska leda människor och inte företag.

Skapa trygghet

– Det gäller att skapa trygghet oss medarbetarna, först då kan de blomma ut och prestera på topp. Säkerställa att det är okej att misslyckas, det måste vara okej att experimentera, våga vara lite ”galen”. Även som ledare. Prova, testa sig fram. Jag är övertygad om att det är då innovationerna kommer.

Var konsekvent men flexibel

– I det framtida ledarskapet kommer det att bli än viktigare att vara transparant, vara konsekvent, men samtidigt vara flexibel. Låter det skumt? Det handlar helt enkelt om att vara både och. Det gäller också att ta vara på den kunskap och erfarenhet dina medarbetare har, ta stöd av varandra och se till att ni kompletterar varandra. Mångfald är en styrka! Använd dig av det.

Alla är olika

– Morgondagens ledare behöver vara nyfiken och söka kunskap hela tiden, då vi befinner oss i en ständigt föränderlig värld. Det går bara fortare och fortare. Involvera, inspirera och ha förståelse för sina medarbetare. Vi är inte lika, och hurra för olikheten. Så varför leda dina medarbetare som om de vore lika?

Vi är inte lika, och hurra för olikheten.

Kommunicera på rätt sätt

– Att vara en duktig kommunikatör, kommer också att bli viktigare då vi redan idag kommunicerar via en mängd olika tekniska lösningar, och det kommer inte att försvinna, snarare tvärt om. Vi kommer att se fler nya sätt att kommunicera på framöver, och då gäller det för framtida ledare att kunna vara på banan fullt ut. Det innebär att det också kommer krävas en hel del utbildning för att just kunna vara up to date med det senaste. De kunskapstörstiga vinner.

Förnya dig och se möjligheter

– Framtidens ledare behöver ha en vilja att ständigt förnya sig och se möjligheter och inte fokusera på att lösa problem. Morgondagens ledare är en nyfiken, öppen, intresserad och inspirerande person som förstår att ta tillvara på sina medarbetares erfarenheter. Involvera och ha förståelse för att vi inte är lika, utan snarare söka efter olikheter. Då skapas det energi, skaparglädje och framåtskridande.

Ständig förändring

– Det ständiga förändringsarbetet som kommer att krävas av morgondagens ledare måste sitta i ryggmärgen hos dem. De måste tycka att det är roligt med förändringar, och kunna se att förändringarna är förbättringar. En klok person sa ”Förändringar behöver inte alltid leda till förbättringar, men förbättringar kräver ofta en förändring”.

Personlig utveckling och arbetsresultat

– Jag tror också att framtidens ledare behöver inse att det är en förmån, att få lov att leda andra människor, förhoppningsvis till stordåd. Att se och förstå människan. Att se glädjen i att få ha varit en del i medarbetarnas personliga utveckling, såväl som i deras arbetsresultat. Att kunna glädjas tillsammans!

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Roslagen / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata