”Avbrott i folks resvanor leder till ett starkare sug ”

I början av året slog Corona-pandemin till. Det drabbade många branscher, inte minst reseindustrin. Nu när livet sakta börjar återgå till det normala passar vi på att fråga en branschexpert hur det att jobba som resekonsult och hur Corona påverkar arbetet?

 

Mari har över 10 års yrkeserfarenhet som resekonsult. I dagsläget jobbar hon på ett resebolag som specialiserar sig på Asienresor. Hon sätter dagligen ihop paket där hon utifrån sin erfarenhet ofta påverkar resvalen, allt för att ge kunden en så tillfredställande resa som möjligt.

– Det är just det jag tycker är så kul med det här jobbet! Man kan ofta påverka folks val till det bättre och det ger en inre tillfredsställelse när man vet att ens erfarenhet och kunskaper har gett kunden den absolut optimala resan, berättar Mari.

På frågan varför hon valde att gå resekonsultutbildningen svarar hon att det till stor del var på grund av att hon alltid gillat att resa men också att hon är intresserad av geografi.

Ibland behöver vi bara hitta nya vägar och det tror jag att vi kommer göra nu också

Hon berättar att hon tycker att utbildningen gav henne rätt verktyg för att bli bra på sitt arbete. All teori var matnyttigt, men det var framförallt under all praktik där man verkligen fick känna att man utvecklades.

Precis som många andra företag inom området så har många på hennes företag permitterats i väntan på förbättringar kring Corona-pandemin. Trots detta ser hon positivt på framtiden.

Mari drar lite bakgrundshistoria om sitt företag och berättar bland annat om yttre hot som påverkat företaget under åren. Allt från vulkanutbrott till SARS-pandemin.

– Det är ju tyvärr oundvikligt att sådana typer av händelser påverkar vårt arbete kraftigt, säger Mari. Men samtidigt poängterar hon att branschen alltid kommit starkare ut ur kriserna. Avbrott i folks resvanor leder till ett starkare sug och genererar mer försäljning i slutändan, menar hon.

Mari tycker att det är rätt att satsa på en karriär i resebranschen.

– Människors resvanor har ju alltid förändrats under historiens gång. Ibland behöver vi bara hitta nya vägar och det tror jag att vi kommer göra nu också, avslutar hon.

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata