Rekrytering

Gör som Mathem/Tasteline och ta emot en praktikant

Ett viktigt moment i alla våra utbildningar är praktikperioderna. Inom yrkeshögskolan heter det Lärande i arbete (LIA). Det är då de studerande omvandlar sina aktuella kunskaper till praktisk verklighet. Och ofta skapar en aha-känsla hos företagen

Gör som Mathem/Tasteline och ta emot en praktikant

Ett viktigt moment i alla våra utbildningar är praktikperioderna. Inom yrkeshögskolan heter det Lärande i arbete (LIA). Det är under dessa perioder de studerande omvandlar sina teoretiska kunskaper till praktisk verklighet.

En del i rekryteringsprocessen

För att detta ska vara möjligt att genomföra krävs det naturligtvis företag som är villiga att ta emot våra studenter. Och det brukar inte vara några problem. Tvärtom. Vi är oerhört glada och tacksamma för alla som under årens lopp haft praktikanter hos sig. Inte sällan erbjuds studenterna jobb efter examen på något av de företag de har gjort praktik.

Mia Troberg handledare

Ett av de företagen  är Mathem/Tasteline där Mia Troberg är Content Director på avdelningen för innehållsproduktion. Mia har varit handledare under cirka sju år till många studenter. Vi frågade vad det är som gör att hon år efter år väljer att ta emot praktikanter?

— Vi lär oss ofta nya saker av praktikanterna, vilket är stimulerande både för dem och oss, säger Mia och fortsätter. Jag tycker det är fantastiskt roligt att ta emot praktikanter. De kommer med både input och energi och ställer många frågor. Det gör att vi ser på vår verksamhet med nya ögon regelbundet. Vi lär oss ofta nya saker av praktikanterna, vilket är stimulerande både för dem och oss. Många har erfarenhet från andra utbildningar och arbeten som kommer till användning under praktiken, säger Mia.

Vi lär oss ofta nya saker av praktikanterna, vilket är stimulerande både för dem och oss.

Handledarintroduktion ingår

Även om det ger mycket att vara handledare bör man tänka på att det samtidigt innebär ett ansvar att vara det. Det är bland annat därför vi erbjuder alla handledare en introduktion innan man tar en mot sin LIA-student.

Vad ska man tänka på innan man tar emot en praktikant?

— Se till att ha en bra plan innan de börjar. Fundera ut ett bra praktikprogram som gynnar både studenten och verksamheten. Det bästa är att utgå ifrån det praktikanten är intresserad av då brukar det bli bra, säger Mia Troberg och fortsätter.

— Hen bör få testa olika typer av arbetsuppgifter men välj ett huvudområde både vad gäller ämne och typ av arbetsuppgift. Det är bättre att lägga ner mycket tid på en sak än att dutta med allt.

Redovisa vad de har gjort

I slutet av praktiken brukar Mia be dem redovisa vad de har gjort genom att exempelvis hålla en presentation eller liknande för en eller flera avdelningar på.

— Om de har ett tydligt ämne att jobba kring brukar det bli riktigt bra och andra lär sig av dem. Det ger självförtroende och kompetens och en tydlig erfarenhet till kommande CV.

Vad ger det dig att vara handledare?

— Framförallt glädje och energi, Det är roligt att lära känna nya praktikanter och intressant att sätta upp projekt där jag ser dem som en kompetent resurs.

Är du och ditt företag intresserade av att ta emot praktikanter? Här hittar du information och intresseanmälan.

 

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata