Digitala verktyg och AI inom besöksnäringen

Kort YH-kurs 12 veckor 30 Yh-poäng
Studietakt 50 %, halvfart.
Studieperiod: 22 sep-12 dec, 2025. Ansökan stänger 15 aug, 2025.
Utbildningsledare: Uppdateras
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@tec.se
Distans + Kostnadsfri + CSN

Nyckelkompetenser för framtidens reseindustri

Forma framtidens reseupplevelser med digital kraft. Bli en nyckelperson i branschens omställning med kunskap inom AI, kundrelationer och smart marknadsföring.

En omfattande kurs som fokuserar på fyra centrala områden inom modern turism. Du får kunskap inom AI-driven marknadsföring för att skapa träffsäkra kampanjer, CRM-system för att bygga starka kundrelationer, verktyg för digital transformation, samt metoder för att skapa personaliserade kundupplevelser som överträffar förväntningar.

Moderna digitala lösningar för framtidens besöksnäring

I dagens digitaliserade värld är AI och smarta digitala verktyg nyckeln till framgång inom besöksnäringen. Genom att implementera AI-baserade bokningssystem effektiviseras hela bokningsprocessen, medan automatiserad kundservice säkerställer support dygnet runt. Med datadriven marknadsföring kan vi skapa träffsäkra kampanjer baserade på resenärernas beteenden och preferenser. Allt detta bidrar till att skapa sömlösa digitala kundupplevelser som möter moderna resenärers förväntningar.

Skapa starka kundrelationer med modern CRM-teknik

Du får lära dig hur du bygger och underhåller värdefulla kundrelationer genom modern CRM-teknologi. Kursen går igenom implementering av effektiva CRM-system och hur du kan skapa personaliserad kundkommunikation som träffar rätt. Du får också praktisk kunskap om att utveckla framgångsrika lojalitetsprogram och hur du levererar ett professionellt digitalt värdskap som möter moderna kunders förväntningar.

Säkra kvalitet och framtidssäkra din verksamhet

I den snabbt utvecklande digitala världen är det avgörande att kunna säkerställa kvalitet och hållbarhet i dina digitala tjänster. Du lär dig metoder för kontinuerlig kvalitetssäkring och optimering av digitala lösningar, samtidigt som du får djup förståelse för viktiga regelverk som GDPR och AI Act. Med fokus på framtidstrender får du verktyg att ligga steget före i branschens utveckling och anpassa din verksamhet efter morgondagens behov

Stärk din position på arbetsmarknaden

75% av företagen i branschen prioriterar AI och digitalisering. Denna kurs ger dig de konkreta färdigheter du behöver. Du lär dig hantera AI-verktyg, CRM-system och digital marknadsföring – kompetenser som gör dig till en värdefull resurs i branschens digitala utveckling.

För vem?

Kursen vänder sig till dig med minst ett års dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med service och/eller försäljning.

Medverkande företag

Följande företag har varit med att ta fram denna kurs: CKOK AB, REISEbazaar, Thon Hotels, Strawberry, SRF, Travel Team Sweden AB, SBTA, Haman Scandinavia, Viking Line och ses.

Auktoriserat utbildningsföretag

Yrkesverksamma föreläsare och lärare

I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn

Alla studerande på våra korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Upplägg

Kostnadsfri
Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.

På distans
Kursen bedrivs på distans med ett utbildningspass per vecka. Kursen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN
Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Behörighet

  • Slutbetyg från gymnasium

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper i

  • Engelska 6
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
  • 1 år heltid. Den sökande ska minst ett års dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med service och/eller försäljning.

Ansökan

Denna kurs har en planerad start hösten 2025. I slutet av juni ger Myndigheten för yrkeshögskolan slutgiltiga besked om vilka kurser som får klartecken att starta. Men du kan redan nu anmäla dig och ladda upp dina dokument. Om kursen blir beviljad omvandlas din anmälan till en ansökan. Varmt välkommen!

Relaterade utbildningar

Inga relaterade utbildningar hittades

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata