Destination Management, upplevelseproducent

Yh-program 2 år 400 Yh-poäng
Stockholm
80 veckor heltid varav 24 veckor LIA/Praktik.
Ingen start 2024
Utbildningsledare: Lotta Sand lotta@tec.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80(mån, ons, fre: 10.00-12.00) antagning@tec.se

Skapa nya upplevelser och minnesvärda arrangemang

Har du egen erfarenhet av resor inom och utom Sveriges gränser? Är du kreativ, noggrann, punktlig, social och lösningsorienterad? Vill du arbeta med att skapa och producera nya attraktiva upplevelser och arrangemang för grupper och företag inom rese- och besöksnäringsbranschen? Då är detta rätt utbildning för dig.

Hur ansöker man?

Klicka på länken nedan för att läsa i detalj hur ansökningsprocessen går till

Så ansöker du

Vad innebär Destination Management?

Utbildningen Destination Management är bred. Du blir specialist på att skapa och paketera nya säljande tjänster inom turist- och besöksnäringen. Självklart får du även lära dig att analysera marknaden och ta fram nya tjänster samt att projektleda och marknadsföra dina koncept.

Hitta nya möjligheter

Din uppgift är att upptäcka nya affärsmöjligheter och skapa attraktiva paketlösningar. Ett kommersiellt och flexibelt tänkande är viktigt då den ena beställaren inte är den andra lik.

Upplevelseproducent

Som upplevelseproducent producerar och skräddarsyr du olika arrangemang efter beställarens önskemål, behov och förutsättningar. Kunderna kan komma från andra länder men även vår inhemska turism ökar stort. Ord som Svemester och Hemester har kommit för att stanna.

The sky is the limit

Du lär dig att  skapa upplevelser genom att planera och lägga upp olika aktiviteter, skriva avtal med samarbetspartners, sälja och marknadsföra det. Det kan vara allt från naturupplevelser, äventyr och sport, musik och kultur till längre rundresor inom och utom Sveriges gränser. Som vi säger – ”The sky is the limit” när det gäller affärsutveckling.

Vi har fått träffa engagerade människor inom branschen och alla lärare har varit toppen. Jag kan starkt rekommendera er som vill arbeta med utveckling inom besöksnäringen att gå denna utbildning. Ann-Sofie Nordgren, student

Utbildningen ger bred kompetens

Utbildningen ger dig en bred kompetens inom besöksnäringen. Du lär dig hur man utvecklar produkter för framtidens resande och upplevelser genom exempelvis:

  • Upplevelseproduktion och paketering för nya produkter
  • Skapa hemsida och ta fram marknadsföringsmaterial
  • Analysera och marknadsföra olika affärsmöjligheter med hjälp av olika verktyg
  • Koncept och konceptutveckling,
  • Avtal och offerter, samarbeten & samverkan
  • Ekonomi, kalkylering och dynamisk prissättning
  • Projektledning, affärsutveckling, riskanalyser och åtgärdsplaner

Läs vad en av våra studenter tycker om utbildningen

Andreas Henriksson

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på ett branschföretag. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk. En av praktikperioderna kan du, om du vill, göra utomlands.

Cirka 9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen

Travel Education Centre har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare, lärare och inspiratörer från bland annat: DMC SNE Northern Europé, DMC Sublutours, Naturturism Catch and relax, REISEbazaar, SJ, Strömma, Viking Line, Vår Gård Saltsjöbaden, Scandic Hotels, Choice Hotels

Utbildningens ledningsgrupp

Det sitter flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp: Strömma, Haman group, Visit Roslagen,  Ekmanresor/ Ekmanbuss, AC Travel Group London, First Camp, American Hospitality Academy och Winberg Worldwide AB

Destination Management är en kostnadsfri YH-utbildning

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Den ena av de två LIA-perioderna kan göras utomlands. Detta är möjligt tack vare vårt nära samarbete med branschen.

En av världens största branscher

Längtan och efterfrågan att få träffas, resa och uppleva saker tillsammans igen är stor. Det gör att branschen ser optimistiskt på framtiden och att behovet att anställa utbildade kollegor växer.

Utbildningen är platsbunden

Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum.  Det går inte att läsa på distans. Vissa delkurser kräver att man är på plats heldagar.


Våra Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan

Vad kan du arbeta som efter utbildningen?

Efter avslutad utbildning kommer du till exempel kunna arbeta som:

  • Upplevelseproducent
  • Projektledare produktionsavdelningen
  • Produktutvecklare inom rese och turistindustrin
  • Reseproducent
  • Koordinator inom besöksnäringen
  • Koncept och affärsutvecklare
  • Medarbetare sälj och marknadsavdelningen

Så här säger de studeranden som tog examen 2023 om utbildningen:

·  Bra lärare -en etablerad och välkänd skola inom turistbranschen

·  En jätterolig utbildning med bra kurser och föreläsare. och intressanta gästföreläsare.

·  Det är lärorikt med människor från branschen, en relevant utbildning om man vill arbeta inom besöksnäringen.

·  Praktikplatser som är bra att ha där man skaffar kontakter och utvecklar sina erfarenheter och även bra kunskap man lär sig med kunskapskontrollen och samtidigt jätteroligt utbildning.

·  Om man vill ha en utbildning som ligger i kurs med branschen och vill ha möjligheten att prova på arbetslivet under LIA.

·  För att få en utbildning i ryggen när man i framtiden arbetar inom besöksnäringen. För att vara säker på att utbildningen ligger i linje med branschen och är relevant!

·  Det finns möjlighet att påverka och praktisera inför branschen. Det är inte heller för lång tid med 2 års utbildning. Det var en förutsättning för mig att det inte var en lång utbildning, det hade jag aldrig orkat.

·  TEC är en underbar skola med massa härliga och kompetenta lärare som hjälper just dig att komma ut i branschen!

·  Mycket frihet under ansvar, man kan nischa sig på det man tycker om!

·  Många bra kurser och moment i utbildningen destination Management som vi fått chansen att applicera på arbetslivet genom våra 2 Lia perioder.

·  En modern utbildning som ger jobb som är aktuella!

·  För att det är en bra skola som värnar om eleverna och att utbildningarna ständigt utvecklas efter branschens behov. Det är aktuellt det man läser och man känner att man verkligen lär sig och kommer ha nytta utav det man läser i framtiden.

·  Engagerade lärare, kul utbildning, praktik som får en se hur marknaden ser ut egentligen.

·  Om man är intresserad av att arbeta inom besöksnäringen, turism och att få en inriktad utbildning inom just den branschen ska man utan tvekan välja TEC. Lärarna på TEC har många års erfarenhet och ett stort kontaktnät vilket är en stor fördel om man är student på TEC och dessutom är ny i branschen.

·  TEC är en skola med många möjligheter, den ger dig chansen att studera efter branschens efterfrågan! Det branschen vill och behöver ha av en nyexaminerad student!

·  Om man vill ha en rolig utbildning som ligger med örat på rälsen och ständigt håller sig uppdaterad med det senaste från branschen så är TEC det självklara valet. Centralt belägen skola, engagerade lärare och föreläsare. Välj TEC helt enkelt!

·  Bra utbildning, bra lärare och väldigt givande med 2 LIA perioder!


Innehåll

Destination Management, upplevelseproducent

400 Yh-poäng

Kompetensportfölj & Entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Destinationskunskap, Stockholm

15p / 3v

Kunskaper i destinationskunskap och samverkan med olika aktörer på marknaden. Detta ger bästa förutsättning för att skapa miljömässigt och ekonomiskt hållbara upplevelseproduktioner och arrangemang.

Besöksnäring, framtid & trender

15p / 3v

Kursens syfte är att få kunskap om rese- och turistindustrins historia och utveckling, trender, innovation, exportmogna destinationer, samverkan inom branschen samt den svenska strategin 2030 för hållbar turism och växande besöksnäring.

Värdegrund & hållbarhet, säkerhet & beredskap

20p / 4v

Inom hållbarhet och tillgänglighet vara insatt i olika kriterier, riktlinjer och styrsystem, värdegrundsarbete, åtgärder för motverkan av handel inom prostitution och barnsexturism. Inom säkerhet och beredskap kunna identifiera, implementera och förebygga oväntade händelser med riskanalys, åtgärdsplan och krisplan.

Projektledning

10p / 2v

Inom projektledning: olika delmoment, projekt- och tidsplaner, ledarskap, hållbar arbetsmiljö, problemlösning och uppföljning.

Affärsutveckling & kundnöjdhet

15p / 3v

Kunskaper inom affärs och organisationsutveckling, olika modeller för lönsamhet, kundnöjdhet och verksamhetsmål.

Kundavtal & samarbeten

15p / 3v

Inom avtal: Kunskap om lagar, regler, avtal och försäkringar som omgärdar rese-och turistindustrin samt närliggande branscher samt GDPR. Inom samarbeten: hur man skapar varaktiga kundrelationer och samarbeten.

LIA 1

60p / 12v

Lia betyder Lärande i arbete och genomförs på ett företag i branschen. Du kommer genom LIA 1 få insikt och förståelse för yrkesrollen. Under LIA-perioden kommer du  att utföra relevanta arbetsuppgifter under handledning. Praktiken utformas individuellt tillsammans med dig utifrån en personlig studieplan.

LIA 2

60p / 12v

Lia betyder Lärande i arbete. I dagligt tal säger vi ofta praktik och denna genomförs på ett företag i branschen.

Efter LIA 2 ska du ha färdigheter i:
– att tillämpa teoretisk och praktisk erfarenhet utifrån utbildningen
– att välja uppdragsgivare och arbetsuppgifter som ligger i linje med den egna profilen/intresse
– att nätverka och på så sätt skapa möjligheter.

Eter LIA 2 har du kompetens att självständigt arbeta inom ditt verksamhetsområde. Du kan driva egna projekt samt ta initiativ till utveckling på arbetsplatsen.

Ekonomi & offerter

30p / 6v

Inom offerter; Skapa attraktiva offerter med dynamisk prissättning och olika momssatser vid interkulturella affärer Inom ekonomi: Upprätta budget, skapa kalkyler i Excel och ha kunskap om olika ekonomiska termer och begrepp

Webproduktion & Digital marknadsföring

20p / 4v

Kunskaper hur man skapar en Webbsida/Blogg och olika verktyg för sökordsplanering, webbanalyser och digital marknadsföring. Hur man arbetar med kundanpassat content och storytelling, skriver nyhetsbrev och gör publika målgruppsinriktade inlägg i SoMe.

Försäljning, marknadsföring & strategier

15p / 3v

Inom försäljning, hur man arbetar med olika verktyg för att hitta och nå önskad målgrupp och välja rätt marknadsföringskanaler för att nå ut med sitt budskap. Hur man arbetar med förtroendeingivande säljpitchar, fysiska möten och nya kundkontakter. Hur man skapar varaktiga kundrelationer och samarbeten. Kunskap om skillnader på B2B och B2C försäljning.

Interkulturella relationer & Business English

20p / 4v

Kursen ger en god inblick och förståelse för interkulturella skillnader och likheter som är viktigt för ett gott värdskap och för att skapa långsiktiga kundrelationer och välfungerande samarbeten. Kursen ger studerande en professionell vokabulär utifrån professionell affärsengelska i tal och skrift med tillhörande branschuttryck.

Koncept och produktutveckling

20p / 4v

Hur man genom verksamhets- och marknadsanalys, målgruppsbearbetning, trendspaning omvärldsanalyser utvecklar och bygger varumärket kring koncept. Hur man identifierar och kommunicerar ut marknadsföring och bygger hållbara relationer utifrån värdegrund.

Upplevelseproduktion

50p / 10v

Kursens syfte är att studerande ges kunskap om alla olika delar som är viktiga för att göra kundanpassade upplevelseproduktioner utefter målgrupp, förutsättningar och önskemål. Målet är att skapa och producera hållbara och säljande offerter och upplevelseproduktioner. Arbete med för-, under- och efterarbete kring en produktion. Analyser, planering, sälj & marknadsföring, budget och offertarbete och slutlig utvärdering.

Examensarbete

25p / 5v

Kursens syfte är att den studerande ska lösa ett sammansatt yrkesrelaterat problem genom att tillämpa och kombinera förvärvade kunskaper, färdigheter och kompetenser. Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk produktion och kvalitetssäkring, paketering, prissättning, marknadsföring samt försäljning på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling. Examensarbetet presenteras muntligt och skriftligt.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskild behörighet för Destination Management

  • Engelska 6, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
  • Svenska 2, eller svenska som andra språk (100p), eller motsvarande dokumenterad kunskap.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du ansöka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Terminstider/LIA

Destination Management

År 2022–2024
Start              Slut               Veckor           YHP
2022-09-05   2023-01-13   19                  95
2023-01-16   2023-06-16   22                  110
2023-08-14   2024-01-12   22                  110
2024-01-15   2024-05-10   17                  85

År 2023-2025
Start              Slut               Veckor           YHP
2023-08-21     2024-01-12     21        105
2024-01-15     2024-06-21     23        115
2024-08-12     2025-01-10     22        110
2025-01-13     2025-04-18     14        70

LIA

År 2022 – 2024
Start              Slut               Veckor          YHP
2023-03-27   2023-06-16   12                  60
2024-02-19   2024-05-10   12                  60

År 2023-2025
Start              Slut                 Veckor        YHP
2024-04-01   2024-06-21    12                60
2025-01-27   2025-04-18     12                60

 

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Skicka in din e-postadress så får du tips och råd samt även information när ansökan öppnar för utbildningarna
Jag godkänner att mina uppgifter lagras. Läs mer om vår hantering av data här

Relaterade utbildningar

Inga relaterade utbildningar hittades

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata