Från konståkning till receptionschef

Marielle Eriksson tog examen från TEC 2019 och är idag Front Desk Manager på Hotell MJ´S (ESS Group) i Malmö. Hon lever efter devisen härifrån och framåt och älskar hotellbranschen.

Vad gjorde du innan studierna?

– Oj, massor, bland annat tränade jag konståkning i tio år. När jag tog studenten från gymnasiet och Hotell- och turismprogrammet 2017 började jag direkt jobba på en restaurang. Det var kul, men jag kände hela tiden att jag egentligen ville jobba på hotell. Därför letade jag efter olika utbildningar för att komma in i hotellbranschen och få en spännande roll.

Vad gör du när du inte jobbar?

– När jag inte jobbar reser jag så mycket och ofta jag kan. Långt som kort. Hittills så är det Australien som toppar lista över favoritresemål, men om jag ska välja något närmre så blir det Barcelona som vinner…eller hemorten Falkenberg, såklart.

Varför valde du TEC?

– Ska jag vara helt ärlig så fick jag upp ögonen för TEC för att de låg i Göteborg, vilket gav mig möjligheten att bo kvar i min hemstad Falkenberg samtidigt som jag fick ta del av hela Göteborgs hotell-puls och stora nätverk. Den perfekta kombinationen helt enkelt. Hade jag vetat allt jag vet idag så skulle jag inte ha behövt lägga så mycket tid på att söka runt bland olika utbildningar. Jag studerade Management inom Hotell och -besöksnäringen och fick snabbt in fötterna hos en attraktiv arbetsgivare.

Sedan så tar ju en kandidatexamen tre år att gå igenom. Här tog jag examen på halva tiden och fick snabbt ett arbete tack vare LIA-perioderna.”

Varför tycker du TEC är så bra?

– Dels var det bra att det var tre dagar schemalagd utbildning på plats, resten fick jag lägga upp som jag ville. Det gjorde att jag kunde stanna i arbetslivet parallellt med studierna och behålla värdefulla kontakter där. LIA-perioderna var fantastiska och flera av lärarna också. Sedan så tar ju en kandidatexamen tre 3 år att gå igenom. Här tog jag examen på halva tiden. Man får även ett stort nätverk, vilket är en framgångsfaktor.

Hur var lärarna?

– Det var väldigt kul att det var en kombination av lärare från branschen och föreläsare utifrån som var experter på sina respektive kursämnen. Det gjorde att jag fick en bredare och djupare förståelse för hur allt fungerar, som till exempel marknadsföring och ledarskap. Det var inspirerande att få en inblick i hur andra branscher jobbar för att sedan kunna applicera det in i hotellbranschen. Det är en fördel med många olika lärare och det gör även att man breddar sitt personliga nätverk.

Min favoritkurs var ledarskap och organisation. Där fick vi chans att utmanas både personligt och professionellt.

Vilken var din favoritkurs under utbildningen?

­– Min favoritkurs var ledarskap och organisation. Där fick vi chans att utmanas både personligt och professionellt. Eftersom jag redan kunde en del om branschen var det kul att ta ett steg vidare och fokusera på att både leda sig själv och andra. Varumärkes- och marknadsföringskurserna var också viktiga för att få en stark grund att stå på. Jag har haft stor användning av alla dessa kurser i mina olika roller.

Var gjorde du LIA-praktik någonstans?

­– Jag sökte mig till en LIA-plats där jag fick chans att vara med på flera olika avdelningar och gå med flera nyckelpersoner. Jag hade en fantastisk handledare som hjälpte mig att utvecklas. Jag gjorde båda mina praktikperioder på Falkenberg Strandbad (ESS Group), där jobbade jag också extra under min studietid och dagen efter min examen började jag en heltidstjänst som Service Manager.

Jobbar du kvar där än idag?

– Nej, men jag är däremot kvar inom ESS Group som faktiskt står bakom både Falkenberg Strandbad och MJ’s där jag jobbar idag. Det känns roligt att se tillbaka på den resa jag gjort inom koncernen från att jag började under min studietid till den roll jag har idag. Jag har också hunnit med en sväng till Åre där jag arbetade på vackra Copperhill Mountain Lodge (Nordic Hotels & Resorts) följt av två år i Halmstad där jag var med under öppningen av Hotell Mårtenson.

En rolig grej är att jag idag har en medarbetare i mitt receptionsteam som studerar Management inom Hotell- och besöksnäringen på TEC i Malmö och tar examen i december. Allt går runt.

Det finns jobb över hela Sverige, ja hela världen.

 

Gillar du ditt jobb?

– Jag älskar det. Jag gillar det som ESS Group står för och har nära till den lekfullhet och passion som vi pratar om dagligen för att lyckas med att leverera upplevelser i världsklass. Det är också inspirerande att veta att när man studerat Management inom Hotell- och besöksnäringen kan man kan flytta var man vill. Det finns jobb över hela Sverige, ja hela världen. Det är en häftig frihet.

Hur var det att studera på plats?

– En viktig del när man pluggar i klassrum var att vi hade mycket grupparbeten. Det gör att man lär känna varandra på ett annat sätt än om man studerar på distans. Jag är glad att jag fick träffa så många personer och våra vägar korsas hela tiden. Alla känner alla – branschen är liten fast den är så omfattande.

 

Utbildningen ger utrymme för att fokusera på just sådant man själv tycker känns intressant och vill satsa på framåt

 

Vilka yrkesroller leder utbildningen till?

– Det som jag tycker är roligt med utbildningen är att den ger utrymme för att fokusera på just sådant man själv tycker känns intressant och vill satsa på framåt. En klasskompis till mig driver nu eget hotell i skärgården, en annan jobbar med leverantörer till hotellbranschen och flera av mina klasskompisar kan jag dessutom kalla för kollegor inom ESS Group. Personligen har jag bland annat, utöver min nuvarande roll som Front Desk Manager, arbetat med service management, bokning och revenue management, varit med inför- och under öppningsfasen av ett nytt hotell samt suttit med som ledningsgruppsrepresentant.

Hur ser du på framtiden?

– Jag har alltid sagt att jag vill vara på väg och inte känna att jag ”fastnar” någonstans för att jag uppfyller ett mål. Jag gillar att testa nya roller och utmanas i mitt ledarskap. Jag drivs av att inspirera andra och blev därför väldigt glad när jag fick möjligheten att göra den här intervjun. Ett riktigt drömjobb skulle absolut vara att jobba med Visit Sweden – tänk att få jobba med hela Sverige som produkt och med världen som marknad. Magiskt. Jag gillar devisen – Härifrån och framåt. Att inte titta bakåt utan fortsätta framåt för det bästa har inte hänt än.

Hur ska man vara som person för att klara utbildningen?

– Alla i min klass hade olika bakgrunder. Alla kom från olika håll. Men gemensamt var att alla var prestigelösa och ville testa nya roller och arbetsmiljöer. I den här branschen jobbar vi ju både för och med människor, så man behöver vara en people-person. Det behövas inga tidigare erfarenheter inför utbildningen, bara en härlig inställning helt enkelt.

Ta vara på tiden och värdesätt hela kulturen kring att studera. Det är fantastiskt att tillhöra en skola.

Har du något tips till de som ska studera?

– Ta vara på tiden och värdesätt hela kulturen kring att studera. Det är fantastiskt att tillhöra en skola och få möjligheten att inspireras av föreläsare, studiebesök och alla människor man möter.

Rekommenderar du skolan?

– Absolut. Man ska inte tveka om man är sugen på branschen.

Här kan du läsa mer om utbildningen Management inom hotell och besöksnäringen

 

 

Vi samarbetar med bland andra
Apollo / Easyfairs / Egencia / Ekman Resor / Elite / ESS group / First Camp / Gothia Towers / Haman group / Herr Omar / Liseberg / MeetAgain / MeetAgain / MSC Cruiseline / Naturturismföretagen / Nazar / PS Ocassion / Quality Friends Hotell / ReiseBazaar / Resia / Scandic / Stockholm Live / Stockholm Live / Strawberry / Strömma / Ticket / TRAC – Travel Academy / Travel Experience / Visit Stockholm /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Travel Education Centre, orgnr. 556549-8937 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata