Kursmål för Internationell Resekonsult TRAC med IATA

Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta som

  • Resekonsult privatresor: grupp- och konferens, offentlig
    upphandling
  • Reseproducent: privat-, affärs-, grupp och konferensresande
  • Resekonsult: kryssningar och paketering av resor inom
    kryssningsindustrin
  • Travel Manager/Key Account Manager
  • Biljettör: resebyrå, flygbolag, handlingagent samt back office

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om

  • Boknings- och biljetteringsprocessen
  • E-handel. Google AdWords och Analytics
  • Betydelsen av de personliga faktorer som gör en resesäljare till en kompetent, framgångsrik och serviceinriktad medarbetare
  • Den Internationellt diplomerade IATA/UFTAA kursen
  • Resenärers kulturella bakgrund och besöksområdens kultur samt utmana nytänkande. Att en god miljö är grundförutsättningen för rese- och turistindustrin, och att utvecklingen därför måste
    vara hållbar
  • Marknadsföring och försäljning genom internet (online) och sociala medier
  • Redovisning, budgetering och kalkylering relaterad till yrket
  • Affärsmannaskap, marknadsföring, kundservice, presentations- och försäljningsteknik
  • Att förstå och kunna redogöra för rese- och turistindustrin i Sverige och internationellt
  • Spetskompetens i svensk och internationell destinations- och namngeografi
  • Spetskompetens om resebranschens olika produktområden, samt hur man söker information om dessa

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att

  • Stödja och vägleda kunden genom hela köp- och bokningsprocessen. Skapa merförsäljning
  • Boka och sälja resor och destinationer som möter kundens behov och önskemål
  • Använda spetskompetens i GDS och andra bokningssystem inklusive de större researrangörernas chartersystem
  • Marknadsföra och sälja via e-handel kanaler
  • Kunna identifiera, tolka och förmedla biljettregler, som t ex vid ombokningar och ändringar
  • Kommunicera i tal och skrift på ett korrekt och affärsmässigt sätt, både på svenska och engelska
  • Använda de vanliga IT-verktygen och andra system som finns inom branschen
  • Arbeta med Travel Management på företag och resebyråer
  • Arbeta på flygplats: incheckning av resenärer samt andra flygplatsrelaterade procedurer
  • Arbeta med Front, Mid och Back Office system för att effektivt kunna utföra arbetsuppgifterna
  • Hantera reklamationer och missnöjda kunder på ett effektivt och korrekt sätt
  • Ha en stark servicekänsla

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att

  • sälja/boka resor med fokus på lönsamhet för alla, inom privat/affär/grupp & konferens
  • självständigt skapa konkurrenskraftiga arrangemang/upplevelser; paketering och prissättning.
  • Förstå olika koncept och hur de kan användas i försäljning
  • försäljning och merförsäljning, även via e-handel. Öka omsättning, lönsamhet och kundens nöjdhetsgrad via merförsäljning
  • arbeta med hjälp av sociala medier
  • arbeta i GDSer och andra bokningssystem. Göra ombokningar och omskrivningar; tariffkunskap
  • tillämpa omvärldskunskap; geografi, destinationskunskap, hållbart resande
  • arbeta med arrangemang för inkommande turism
  • tillämpa affärskunskap: affärssvenska, affärsengelska, ekonomi och Revenue Management samt tillämpa gällande lagstiftning
  • arbeta självständigt/i arbetslag ansvarsfullt och problemlösande med fokus på goda kundrelationer
  • arbeta med de olika arbetsområdena i MICE och Travel Management
  • starta eget företag (som ofta kräver IATA diplomering)