Den svenska regeringen anser att den svenska besöksnäringen är en stark framtidsbransch. För att möta efterfrågan kommer därför en nationell strategi tas fram för åren 2020–2030.

 

– Vi vill satsa på den svenska besöksnäringen som vi bedömer är en stark framtidsbransch för Sverige, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Som en del i satsningen kommer regeringen ta fram en nationell strategi för besöksnäringen. Strategin som innehåller riktlinjer och mål kommer att sträcka sig mellan åren 2020 och 2030 och presenteras för riksdagen redan i höst.

Många fler personer behövs i branschen

Enligt Tillväxtverkets siffror arbetade 180 000 personer inom turistnäringen 2017, men det är långt ifrån tillräckligt.

– Besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande branscher men behöver växa ännu mer, säger Baylan.

Även Sveriges landsbygdsminister Jennie Nilsson håller med om att Besöksnäringen är en framtidsbransch.

– Vi har märkt en ökad trend bland svenskar att turista i Sverige. Den pågående klimatdebatten påverkar hur vi turistar, säger Jennie Nilsson.

Prioriterad bransch för regeringen

I höst får vi veta hur mycket pengar som satsningen innebär. Men det har redan kommit ett litet bidrag som visar att det är ett prioriterat område för regeringen. Vårbudgeten innehöll en satsning på 10 miljoner riktade mot besöksnäringen.

Branschen har både sol och vind i seglen. Om du inte redan har hittat din favoritutbildning inom turism, event och mötesindustrin hittar du den här.