Kursmål för Project Manager, Meetings & Events

Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta som

  • Project Manager Meetings & Events
  • Projektledare, Eventbyrå
  • Projektledare, Kongresser
  • Meeting Planning Manager
  • Marknadskommunikatör
  • Produktionsledare, Eventbyrå
  • Key Account Manager, Kongresser
  • Projektledare, festival, konsert, utställning, temadagar
  • Eventarrangör

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om

  • Hållbarhet och CSR i relation till möten och events, samt relevanta mätningar genom olika verktyg, ex ISO20121
  • Säkerhet, beredskap och krishantering för möten, events, kongresser
  • Sponsring och PR inom möten, events, kongresser
  • Affärsengelska relevant för den internationella mötesindustrin
  • Budgetering och kalkylering, roi, tb, styrning och event/projektekonomi
  • Affärsmannaskap, hur affärer utvecklas inom mötes, event-, och kongressindustrin
  • Förhandling, avtal, övrig juridik i samband med planering och genomförande
  •  Entreprenörskap
  • Event Marketing som en marknadsföringsmetod i förhållande till andra marknadskanaler
  • Uppbyggnaden av mötes/event/kongressindustrin, hur den fungerar ur ett globalt, nationellt och regionalt perspektiv
  • Olika typer av projektledningssystem
  • Digitala plattformar för mötesindustrin

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i

  • Skapa väl fungerande team med rätt kompetenser och tydliga roller
  • Skapa och administrera styrdokument för events, möten, kongresser
  • Sälj- och förhandlingsteknik; pitch, presentation, kundmöte för mötesprodukt eller idé
  • Kommunikation och konflikthantering internt och extern i mötesprojektet
  • Arbeta med olika system för planering, genomförande och uppföljning av möten, events, kongresser
  • Använda olika IT-verktyg kopplade till events, möten, kongresser
  • Skapa enklare och ha beställarkompetens för sälj- och presentationsmaterial
  • Genomföra hybridevents och digitala möten
  • Förlänga och förstärka mötets/eventets effekt genom närvaro i digitala/sociala medier

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att

  • Planera, arrangera, leda och genomföra möten, events och kongresser, från planeringsstadiet till uppföljning/utvärdering
  • Projektleda och produktionsleda events och möten
  • Koordinera och delproducera större kongresser
  • Arbeta på event/mötesföretag, på både kund- och leverantörssidan, med events, arrangemang, incentives, möten och kongresser
  • Ansvara för ekonomisk löpande kontroll i projektet; Budgetuppföljning, kostnadskontroll, kalkylering,TB, ROI. Följa upp utfall och resultat.
  • Genomföra målgruppsanpassade presentationer, pitchar och kundmöten såväl muntligt som skriftligt
  • Ta emot internationella möteskunder
  • Självständigt bygga nationella och internationella nätverk
  • Använda eventmarketing som en marknadsföringskanal och förstå dess position i mediemixen